Limoncellon är färdig!


...och den blev väldigt god - ett iskallt glas i handen i den ljumma sommarkvällen och man känner sig direkt som Donna Leon's Kommisarie Brunetti.

Jag använde ett recept som publicerats i Göteborgs-Posten, med skillnaden att jag anpassade receptet efter 1 liter vodka. Då var mängden färdig Limoncello precis lagom till 6 halvflaskor vin, som jag sköljde ur med Atamon. Kanonbra att ha med sig som present när man går bort.

Vi trodde att italienska mandelskorpor skulle vara perfekt men det var lite halvdåligt faktiskt. Nu har jag köpt Jules de Trooper Butter Biscuits som jag tror kommer bli underbart smura (se där ett ord som nog inte finns?).

G-P's Limoncello:

3 dl strösocker
7 dl vatten
7 dl vodka
skal från 6 citroner
skal från 3 lime
(Nästa gång tänker jag testa att minska mängden socker och istället ha i lite apelsin som har en egen sötma - får se om det kan vara något. Inte för mycket dock, man vill ju inte förstöra den friska smaken.)

Koka upp vatten och socker och låt koka i ca 5 minuter. Tvätta citrusfrukterna noga och skala dem med en potatisskalare. Var noga så att du får med så lite av den vita hinnan som möjligt eftersom den kan göra limoncellon besk. Tillsätt citrusskalen samt saft från 2 citroner till den varma sockerlagen. Häll i vodkan. Häll upp på steriliserad burk med lock. Låt stå svalt och mörkt i 20 dagar. Skaka på limoncellon en gång varje dag den första veckan. Sila av limoncellon och häll upp på steriliserade flaskor. Servera väl kyld, lägg gärna in flaskan i frysen en halvtimma innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar