Champinjoner i vitlök

Ända sedan jag var barn har jag hatat svamp i alla former förutom färska råa champinjoner. De är ju dock lite oansenliga au naturelle, men om man blandar till en dressing med mycket vitlök i så lyfter de genast. Detta brukade min mamma göra när jag var barn, och jag har sedan plockat upp receptet igen.

Champinjoner i vitlök:

Blanda i en skål:
  • 3 delar olivolja (för lite och det blir bara torrt, champinjonerna suger upp en hel del)
  • 1 del vitvinsvinäger (eller äppelcider)
  • Färsk finhackad vitlök
  • Finhackad persilja (ej bladpersilja utan vanlig, småkrusig persilja)
  • Salt
  • Vitpeppar
Såsen ska vara ganska tjock så man får ha i mycket persilja och gärna mycket vitlök.

Blanda sedan ner färska skivade champinjoner och låt det hela dra en stund. För svampälskare kan det säkert dra flera timmar utan att det gör något. För sådana som mig som är mer tveksamma till svamp så rekommenderar jag att det max drar i en timme, annars får champinjonerna den där mjuka skumma konsistensen.
Trots detta tycker jag alltså att detta är fantastiskt gott som tillbehör eller på buffébordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar